Posten – 52 filmer om frimärken

Posten

- Credits -

Beställare

Posten

Byrå

Confetti

Koncept & art direction

Jesper Wallerborg

- QUEST -

Öka engagemanget runt Postens klassiska frimärkstävling Årets frimärke.

Posten hade under flera år märkt hur intresset för den årliga tävlingen Årets frimärke sjönk. Uppdraget var att vända trenden och öka engagemanget.

Vår insikt var att frimärken inte längre har samma relevans i människors liv som tidigare, men fortfarande har de ett starkt kulturellt värde. Därför ville vi koppla ihop frimärken med identitet och stickerskultur.

Humor är ett beprövat grepp för att få människor att titta och dela med sig av klipp på webben. Om frimärken vore humor, skulle de garanterat vara torr humor. Därför ville vi skapa en torr och lite obekväm känsla i våra frimärksklipp.

Under en dag spelade vi in 52 korta filmer med skådespelaren och stand-up komikern Thomas Eriksson. Jag ansvarade för det visuella uttrycket och delade regin med copywritern Malin Österberg.


Via en Facebook-app, som jag tog fram wireframes och form till, kunde användaren sedan navigera bland frimärkena som alla fått varsin film som handlade om ämnet på just det frimärket. Filmerna kunde i sin tur spridas inom det community där ämnet var relevant.

Byrå: Confetti