52 filmer om frimärken

- Credits -

Client

Posten Frimärken

Agency

Confetti

- QUEST -

Öka engagemanget runt postens klassiska frimärksomröstning Årets frimärke 2013.

Digital add-on för att öka engagemanget runt postens klassiska frimärksomröstning Årets frimärke. Posten hade under flera år med stigande oro märkt hur intresset för tävlingen sjönk, vilket är synd då den även ger posten en inblick i vilka frimärken som är mest uppskattade.

Vår insikt var att frimärken helt enkelt slutat vara lika relevanta i människors liv, men fortfarande har ett starkt kulturellt värde och borde gå att koppla mer till identitet och stickerskultur.

Via en facebook-app kunde användaren navigera bland frimärkena som alla fått varsin film som nästan, men inte riktigt, handlade om ämnet på just det frimärket. Filmerna kunde i sin tur spridas inom det community där ämnet var relevant.

Jag skapade och presenterade konceptet tillsammans med kreatörspartnern och copywritern Malin Österberg, och tog fram wireframes samt form. 
Image Image

Humor är ett beprövat grepp för att få människor att titta och dela med sig av klipp på webben. Om frimärken vore humor, skulle de garanterat vara torr humor. Därför ville vi skapa en torr och lite obekväm känsla i våra frimärksklipp.

Under en dag spelade vi in 52 korta filmer med skådespelaren och stand-up komikern Thomas Eriksson. Jag ansvarade för det visuella uttrycket och delade regin med Malin Österberg.


Film 47

Film 21