Marknadsföreningen i Dalarna – Gyllene Hästen

Marknadsföreningen i Dalarna (MiD)

- Credits -

Beställare

Marknadsföreningen i Dalarna (MiD)

Byrå

United Power

Kreatör

Jesper Wallerborg

- QUEST -

Att med en begränsad budget öka antalet bidrag till reklamtävlingen Gyllene Hästen.

Varje år arrangerar Marknadsföreningen i Dalarna (MiD) reklamtävlingen Gyllene Hästen. Kriterierna är enkla: uppdragsgivaren eller byrån ska ha sitt säte i länet.

För att påminna om tävlingen och öka antalet bidrag valde vi att satsa på ett DR-utskick som stack ut från mängden. Lösningen blev en dalavariant av den klassiska Gudfadern-scenen med ett avhugget hästhuvud.

Ett företag som fick ta emot utskicket var Clas Ohlsson. Där betraktades dock dalahästhuvudet som ett säkerhetshot och säkerhetsavdelningen slog larm. Vi bestämde snabbt att göra ett stunt på händelsen och vinklade om vårt pressmaterial. Snart fanns Marknadsföreningens tävling med i artiklar i bland annat DN, Sveriges Radio, Resumé, Dagens Media, samt i utländska medier.

Resultatet: Förväntningarna överträffades och antalet bidrag ökade med hela 20 procent, främst från byråer utanför länet. Clas Ohlson avböjde dock.

Image