Platform for smart and sustainable city solutions

IVL Svenska miljöinstitutet, Energimyndigheten Jesper Wallerborg + Thom Engström Varumärke, visuell identitet och webbtjänster för den svenska satsningen på smarta och hållbara städer.  Smart City Sweden är en del av varumärket Sverige, och bygger på systemet för Sveriges visuella identitet. Profilen behövde vara unik med hög igenkänning, men samtidigt låta de smarta hållbarhetslösningarna lysa starkast.  Under 2017 integrerades databasen Envirobase …

Den illustrerade berättelsen om internets historia

Internetstiftelsen Jörgen Löwenfeldt Göra berättelsen om hur Internet kom till Sverige och hur det faktiskt fungerar mer tillgänglig.  Den illustrerade berättelsen om Internet är ett projekt jag driver i egen regi, och sökte medel till från Internetfonden. Internetstiftelsen har sedan beställt två upplagor till sin verksamhet och den används gymnasieskolor här och var. Berättelsen bygger på manus av författaren Jörgen …

Keep calm and try VR

VR Sverige Kim Svensson Skapa en visuell stil och grafiska assets som bjuder in till glädjen bakom tekniken Eftersom VR/AR-tekniken fortfarande inte är helt lättillgänglig och lätt sjunker ner i teknik, är det viktigt att bjuda in människor att prova istället. I samband med en uppdatering av VR Sveriges profil tog jag tillsammans med fotografen Kim Svensson fram en serie …

En testpilot till bredbandskollen

Kund: ISS – Bredbandskollen Byrå: Confetti Roll: AD/Illustratör Stiftelsen för internetinfrastruktur driver bredbandskollen – en tjänst där du kan testa hastigheten på din uppkoppling. Till sitt betaprogram “testpiloterna” behövde de en figur som kunde pryda teeshirts och klibbor.  

En digital närvaro till ett skid-vm

Byrå: United Power Skid-VM arrangerades i Falun tidigt 2015. United Power var delaktiga i all kommunikation runt evenemanget och jag ansvarade för att ta fram och utveckla projektets närvaro på webben 2010-2013. En utmaning i projektet var att hela vm gick under parollen “beyond skiing” och alltså behövde vara något utöver allt som tidigare gjorts. Samtidigt fanns ingen tid att bygga en stor …

Ett koncept och en identitet till en festival för musiker

Kund: Trigger 14 Byrå: Confetti Roll: AD/CD Trigger Creative Camp är lite som en festival för musiker. Inför 2014 gjorde vi en ny form som helt är anpassad till att använda Instagram som hub för all kommunikation.  Jag gjorde den grafiska identiteten med ny logotyp, typo och färger och enheter som hoodies, tees, affischer och webb    Idag är sista dagen att anmäla sig …