52 filmer om frimärken

Digital add-on för att öka engagemanget runt postens klassiska frimärksomröstning Årets frimärke. Posten hade under flera år med stigande oro märkt hur intresset för tävlingen sjönk, vilket är synd då den även ger posten en inblick i vilka frimärken som är mest uppskattade.

Vår insikt var att frimärken helt enkelt slutat vara lika relevanta i människors liv, men fortfarande har ett starkt kulturellt värde och borde gå att koppla mer till identitet och stickerskultur.

Via en facebook-app kunde användaren navigera bland frimärkena som alla fått varsin film som nästan, men inte riktigt, handlade om ämnet på just det frimärket. Filmerna kunde i sin tur spridas inom det community där ämnet var relevant.

Jag ansvarade för att ta fram gränsnitt och design av webb och facebook-app. Från wireframes till art. Jag skapade och sålde även in själva konceptet tillsammans med kreatörspartnern och copyn Malin Österberg

Visuell förstärkning

Under koncept och införsäljning arbetade vi med visuell förstärkning för att förklara våra insikter. Här är två exempel som delvis förklarar varför intresset för frimärken minskat, och vad som kan göras för att intressera fler.

posten_intresseposten_vägar

Film

Humor är ett beprövat grepp för att få människor att titta och dela med sig av klipp på webben. Om frimärken vore humor, skulle de garanterat vara torr humor. Därför ville vi skapa en torr och lite obekväm känsla i våra frimärksklipp. Under en dag spelade vi in 52 korta filmer med skådespelaren och stand-up komikern Thomas Eriksson. Jag ansvarade för det visuella uttrycket och delade regin med Malin Österberg.

 

Resumé’s artikel

 

Kund