En blodig dalahäst i guld

Kund: Marknadsföreningen i Dalarna
Byrå: United Power
Roll: Kreatör

Marknadsföreningen i Dalarna arrangerar varje år en lokal guldäggstävling, kallad gyllene hästen. Kriterierna är enkla: Uppdragsgivaren eller byrån ska ha sitt säte i länet.

Tävlingen hade dock blivit en angelägenhet enbart för reklambyråerna i dalarna, och bidragen hade både minskat i antal och fått lägre kreativ höjd. För att inspirera den lokala reklambyråbranschen och höja kvalitén på bidragen ville vi påminna de stora företagskoncerner som faktiskt har sina säten i Dalarna, men byråer på annan ort, att de gärna får vara med och tävla.

För att överhuvudtaget få någon uppmärksamhet och konvertering med ett litet riktat utskick travesterade vi den gamla klassiska gudfadern-scenen med det avhuggna hästhuvudet genom att låta ta fram ett antal äkta guldfärgade dalahästhuvuden från dalahästverkstan i Nusnäs vid Siljan.

När Clas Ohlson fick sin inbjudan/påminnelse råkade den sorteras till reklamationsavdelningen, istället för marknadsavdelningen. Säkerhetsavdelningen slog larm och skickade hem alla på direkten.
Vi bestämde snabbt att försöka göra ett stunt på händelsen och vinklade om vårt pressmaterial. Snart fanns Marknadsföreningens tävling med i artiklar i Resumé, Dagens Media, Dagens Nyheter, Radio dalarna samt alla lokala och några utländska medier.
(antalet bidrag ökade med 20%, främst från byråer utanför länet. Clas Ohlson avböjde dock)

Kund

Länk till projektet

Kolla!