En digital närvaro till ett skid-vm

Byrå: United Power

Skid-VM arrangerades i Falun tidigt 2015. United Power var delaktiga i all kommunikation runt evenemanget och jag ansvarade för att ta fram och utveckla projektets närvaro på webben 2010-2013. En utmaning i projektet var att hela vm gick under parollen “beyond skiing” och alltså behövde vara något utöver allt som tidigare gjorts. Samtidigt fanns ingen tid att bygga en stor webb från början. Vi behövde hela tiden skapa bevis för att det vi gjorde fungerade och aldrig sluta utvecklas.

Webbplats

Falun2015 hade olika syften i olika faser av sin livstid från det att domänen började användas 2011. De första åren handlade mycket om att kommunicera med press och internt inom skidcommunityt, för att senare glida över till att bygga förväntan, sälja biljetter, vara “live” och slutligen ta hand om efterspelet.

Utöver det behövde det finnas en påbyggbar struktur för media, volontärer och sponsorer, samt utrymme för konsumtionsvanor som eventuellt skulle uppfinnas fram till 2015.
Jag ansvarade för webbens två första faser samt utvecklade den sista fasens grundstruktur och konceptade det slutgiltiga UX/UI.

falun2015-1minut

För att snabbt skapa en överblick över allt som Falun 2015 var, gjorde vi en alternativ navigation mitt på sidan. En “falun2015-på-en-minut-box” där ikoner och tydliga ingångar till olika underdelar kunde presenteras

ready-set-go

Alla har inte stenkoll på det här med vad nordisk kombination egentligen är. Och det blir snabbt rejält nördigt om du försöker ta reda på det. Därför skapade vi en navigation i tre steg, där du lätt ska kunna överblicka, filtrera och få möjlighet att dyka ner i djupare information.

 

Kund

Länk till projektet

Kolla!