Virtuell snöturne på sommaren

Kund: Kläppen Ski Resort Byrå: Confetti Roll: AD/CD Kläppen har en helt unik snö i sin anläggning. Vi kallar den för kläppen-snö, och den är helt enkelt lite roligare än andra snösorter. För att berätta om hur roligt det är med kläppensnö långt innan säsongen startat skapade vi en snösimulator som drog ut på försäsongsturné. Jag ansvarade för koncept och presentation. Filmcred till …

Ett helt nytt sätt för SSAB att prata om stål

Kund: SSAB Byrå: Confetti Roll: CD “Minds of steel” var ett pilotprojekt för att positionera SSAB’s experter i Knowledge Service Center som stålvärldens kunnigaste och mest engagerade. Det gjorde vi genom att låta de riktiga experterna bjuda på riktig kunskap som vi visste efterfrågades. Projektet fungerade även som testyta för SSAB att arbeta med SEO och kommunicera med social video. Jag arbetade …

En utflyktsgenerator

Kund: Siljan Turism Byrå: United Power Roll: Digital Director App till Siljan Turism från 2011. Nästan alla turister kommer till Siljanregionen i bil. Många har en given destination och åker direkt till den, trots att det finns massor med annat att uppleva längs vägarna som besökare helt enkelt inte känner till. Därför skapade vi utflyktsnavigatorn. Appen kopplar på ett snillrikt sätt ihop …

Animerad Radio om växthuseffekten

Inför IPCC’s klimatrapport ville programmet klotet, som ingår i SR P1’s vetenskapsredaktion, göra en rad specialprogram. För att samla tidigare material och göra det mer tillgängligt tog vi fram ett antal enkla ritfilmer. De är tänkta att fungera som en introduktion till de vanligaste frågorna kring klimatet.  

Stål som livsstil

Kund: SSAB Byrå: Confetti Roll: CD/AD Stål kommuniceras rätt likartat världen över. Det är ofta väldigt tekniskt och inte helt sällan förekommer det en bild på en person som håller i en produkt gjord av stålet det ska pratas om. När vi skulle ta fram ett globalt kommunikationskoncept för SSAB’s ultrahöghållfasta stål riktade till bilindustrin valde vi därför att inte prata om …

En butiksresa för barn

Kund: CityGross Byrå: United Power Roller: Kreatör och AD/Illustratör Citygross ville höja upplevelsen av butiksbesöket för föräldrar som tar med barn in i butiken, till skillnad från många konkurrenter som satsar på olika typer av barnpassning. Därför skapade vi barnens butiksresa. Stationer med enkla pekskärms-spel sattes upp i byar på strategiska platser i butikerna. Räls och golvdekaler med enkla lekar …

Ett format som tar oss närmare

Byrå: United Power Kund: Falun 2015 När arbetet med skid-vm i Falun 2015 drog igång på allvar 2010-2011 stod en sak klar. Det vi då visste om medievanor skulle troligen hinna förändras ganska drastiskt. Speciellt bland den grupp som växte upp och spenderade sina tonår på Youtube emellan 2010 och 2015. Tillsammans med producenten, skidåkaren och programledaren Adam Johansson utvecklade …