EXTRA! NUTIDSHISTORIA! Saker vi kan lära oss av Kommunikationsstrategier på Twitter back in the days när det inte var så jävla noga.

För fyra år sen skrev jag och min gode kamrat Jonas Almqvist en kandidatuppsats om kommunikationsstrategier på Twitter. Det låter kanske inte så gastkramande spännande, men det är det ska ni veta! Nu ska jag berätta varför.

2009 var ju året DÅ ALLTING HÄNDE! Twitter exploderade i Sverige. Smartphones gled runt i händer svettiga av tummande. Kampen om bästa following/follower-ratio var stenhård och ALLA skulle vara med. Lite som ett inverterat skeppsbrott. Experterna inte hade utnämnt sig själva riktigt ännu och ganska få hade hunnit ta del av dagens uppbyggliga föreläsningar. Företag gjorde lite som de kände och testade sig fram.  Vissa byggde relationer, några tryckte ut erbjudanden och andra lajvade helt enkelt att de var påhittade figurer. Vi försökte på ett sjukt vetenskapligt sätt ta reda på vad folk egentligen tyckte om allt det där.

“Det är ju skitgammalt och låter fortfarande inte spännande!”

Jamen det ÄR ju det som är spännande! I en ständigt flytande dåligt dokumenterad gröt är det inte helt lätt att märka vad som egentligen förändrats. Vad händer om vi kollar upp företagen i undersökningen idag?  Kan vi kanske lära oss nåt?

  • Lindex och 3, som körde envägskommu, verkar ha lämnat in iaf på dessa konton.
  • ComHem och SJ, som hade kundtjänstambitioner, har vuxit rejält och verkar köra på med större resurser. #win?
  • Saltå Kvarn (VD’n Johan) har knappat ur sig  4000 tweets.  Känns inte det lite klent? 
  • Inte lika klent som Mr Jet som bara lyckats få ur sig 1600 inlägg och dramaten 2200 på 4 år. Men de sliter på! Undrar just hur mycket det driver trafik och försäljning?
  • Boxer-Robert är spårlöst försvunnen!!11!

 

Last seen Boxerrobert

 

Kundtjänst en hit om du har shitloads av gnälliga kunder!

Lova inte tiodubbling av antalet följare  på ditt konto som kränger trafik till någon webb.

Låtsas inte vara en 3D-gubbe.

Kika gärna igenom! Reflektera! Kommentera! Det blir spännande. Lovar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *